Przejdź do głównej zawartości

Zakochane Trójmiasto



"Ponoć miłość może się pojawić pod każdą szerokością geograficzną, ale czy nie jest tak, że niektóre miejsca sprzyjają jej w wyjątkowy sposób? Majestatyczny orłowski klif, tajemnicze jeziora i lasy Borów Tucholskich, słoneczna sopocka plaża, urokliwe zakątki gdańskiego Starego Miasta czy gwarny skwer Kościuszki w Gdyni - oto wymarzona sceneria dla pierwszej randki. A może długo oczekiwanego spotkania po latach?"

***

Tytuł: Zakochane Trójmiasto
Autor: Zbiorowy ( A. Lingas-Łoniewska, M. Warda, N. Reichter,
K.N.Haner, A. Docher, J. Kosowska, A. Bednarek,
D. Koziarski, A. Kasiuk, A Szafrańska)
Wydawnictwo: Novae Res
Liczba stron: 400
ISBN: 978-83-8147-274-6

***

Przy okazji Walentynek do naszych rąk od Wydawnictwa Novae Res trafia antologia o miłości. Opowiadaniami z Trójmiasta częstują nas: Agnieszka Lingas-Łoniewska, Małgorzata Warda, Nina Reichter, K.N. Haner, Augusta Docher, Jolanta Kosowska, Adrian Bednarek, Daniel Koziarski, Anna Kasiu i Anna Szafrańska - czyli całe grono polskich twórców, którzy jak mało kto potrafią opowiadać o ludzkich uczuciach. 

W zbiorze opowiadań znajdziemy chyba wszystkie możliwe smaki miłości, które mogą być tylko odmieniane przez przypadki danych osób. Zacznę może od opowiadania A. Bednarka. Jego opowiadanie "Druga randka" bardzo, ale to bardzo mną wstrząsnęło. Młoda kobieta, żonaty mężczyzna w średnim wieku... Każdy statystyczny czytelnik (w tym i ja) spodziewałby się płomiennego romansu za plecami żony. Tymczasem autor kreuje nam taką rzeczywistość jaka w życiu nie przyszłaby mi do głowy. Aż ciężko uwierzyć, do czego może ludzi zaprowadzić rozpacz i chęć zemsty.

Czytając opowiadanie pani Kosowskiej poczułam się jakbym miała styczność z miniaturą jej powieści. Wątek medyczny i psychologiczny, który wieńczy odwieczne uczucie. Uważam, że samo to opowiadanie mogłoby być niezłym wstępem do bardzo obiecującej powieści. Bardzo chętnie dowiedziałabym się co dalej dzieje się z Karoliną i sercem Rafała. Zostajemy tu utwierdzeni w przekonaniu, że choć wszystko, nawet i życie ludzkie zdaje się być ulotne, to jest coś co jest silniejsze nawet od śmierci. Miłość nigdy nie umiera. Bo w końcu... "Wierzę, że są gdzieś wyspy szczęśliwe...".

W opowiadaniu każdego z autorów czytelnik znajdzie jakąś drobną prawdę o miłości. Ponieważ każdy człowiek jest inny, to uczucia nie można skategoryzować według sztywnych reguł. Miłość to zlepek wszystkiego czym jesteśmy, co mamy i czym chcemy obdarować drugą osobę. 

Najbliższe mojemu sercu okazało się jedno z opowiadań. Kiedy dostałam antologię w moje ręce, postanowiłam otworzyć ją na ostatniej stronie. Od razu zaskoczyło mnie jedno zdanie:

"- Nie jest ci zimno, Marysiu?"

To, że poczułam się zaintrygowana jest niedopowiedzeniem. Dlaczego cała książka kończy się moim imieniem? Wtedy już wiedziałam, że opowiadanie muszę przeczytać. Moje oczy błądziły jednak jeszcze po ostatniej stronie i wyłapały imię Patryk. Serce zabiło mi dużo mocniej, bo przecież niemożliwym jest, żeby zbieg okoliczności był aż tak mocny! Zaczęłam więc czytać od początku. Opowiadanie nosi tytuł "Cztery pory roku" i zostało napisane przez Annę Szafrańską. Jest podzielone kolejno na cztery części - zgodnie z biegiem pór roku. Jesteśmy świadkami narodzin i rozwoju uczucia pomiędzy Marysią i Patrykiem. Świadkami uczucia, o które oboje raczej by się nigdy nie posądzali. Ich historia przeszyła mnie do głębi. Niestety przy końcu opowiadania nie obyło się też bez łez. Całą antologię jak najbardziej polecam każdemu czytelnikowi, który miłości szuka, miłość odnalazł i w miłości chce wzrastać. Zostawię was ze słowami z najbliższego mi opowiadania:

"Wszystko kiedyś przeminie. Zniknie z powierzchni ziemi. Przejdzie do historii i ulegnie zapomnieniu. Jednak nigdy nie zapomnę tego, co zrobił dla mnie Patryk. Moja jedyna miłość. Nauczył mnie kochać - siebie i innych. Na nowo. Pokazał mi jak dobre może być życie, jeśli tylko przypomnę sobie, jak stawiać pierwsze kroki. Jakich wyborów dokonywać i jak wybaczać. Wszystko to, kim teraz jestem, zawdzięczam jemu. A on mnie."


Za możliwość przeczytania powieści dziękuję Wydawnictwu Novae Res.

Komentarze

  1. Czekam na książkę, wysyłka opóźnia się, ale jestem cierpliwa... Dzięki za recenzję.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Opowieść niewiernej

  "Ewa i Maciej są małżeństwem. Nie z jakiejś wielkiej miłości, ale dlatego, że tak wyszło, tak wypadało, tak jest rozsądniej i łatwiej żyć. Dość szybko w ich związku pojawiają się problemy dnia codziennego, narasta frustracja i złość. Problem polega na tym, że na naprawieniu relacji zależy tylko Ewie. Czy warto walczyć o związek mimo wszystko?" * ** Tytuł:  Opowieść niewiernej Autor:  Magdalena Witkiewicz Wydawnictwo:  W.A.B. Ilość stron:  320 *** Odkąd tylko pamiętam marzyłam o tym, żeby założyć rodzinę. Żeby mieć męża, dzieci, kiedyś może nawet i dom. Taki dom, w którym wszyscy będą czuli się dobrze, będą chciani, kochani i dobrze zaopiekowani. Dzieci miało być dużo. Moja dziecięca wyobraźnia podpowiadała mi, że ma być ich tyle ile imion mi się podoba. Później już dorosłość i realne patrzenie na sprawy zweryfikowało te marzenia do bardziej realnych liczb. I chyba mi się udaje. Wyszłam za moją największa i jedyną prawdziwą miłość, a teraz na podłodze w pokoju, swoim zielony

Podróże Julki i Krzysia - Zamki Polski Południowej

* ** Tytuł:  Podróże Julki i Krzysia - Zamki Polski Południowej Autor:  Marek Marcinowski Wydawnictwo:  Anatta Ilość stron:  34 ISBN:  978-83-958585-5-0 *** Moi Kochani! Już niebawem, za 5 dni będzie miała miejsce premiera wspaniałej książki. Czy pamiętacie Ekoliski, Kosmoliski i historię Andrew Fresheta? Jeśli nie, to będziecie musieli koniecznie nadrobić, a nadrabiania zdaje się że będzie coraz więcej bo autor - pan Marek Marcinowski - nabrał potężnego rozpędu w swojej pisarskiej karierze i wydaje książkę za książką, a kolejne ciągle przygotowuje! I właśnie tutaj mowa o jego najnowszej książce, którą KsiążkoMania objęła patronatem medialnym. To kolejna książka dla dzieci, ale tym razem już nie z liskami w roli głównej. Bohaterami są Julka i Krzyś, którzy udają się w podróż po Polsce Południowej - a dokładniej jej zamkach. Cała trasa naszych bohaterów prezentuje się bardzo ambitnie, a znalazły się na niej między innymi takie obiekty jak Zamek Książ, Zamek na Wawelu, Zamek Łańcucie czy

Wyspa w kałuży

"Krzysztof ma osiem lat, gdy zaczyna się jego wieloletnia przyjaźń z Bogusiem, którego ojciec jest wysoko postawionym działaczem partyjnym. Chłopiec jeszcze nie wiem, co właściwie oznacza termin "partyjna szycha", ale starszy od niego o dwa lata kolega, któremu pozycja ojca daje poczucie wyjątkowości i bezkarności, staje się dla niego mentorem i przewodnikiem w drodze do dorosłości. Coraz częściej jednak ta droga wiedzie przez niebezpieczne manowce, a przyjaciel zaczyna jawić się niczym osobisty diabeł kusiciel. Ale gdzie zło, tam musi być i dobro. Pojawi się ono w życiu szesnastoletniego już Krzysztofa w postaci kobiety..." *** Tytuł:  Wyspa w kałuży Autor:  Lech Foremski Wydawnictwo:  Novae Res Ilość stron:  370 ISBN:  978-83-8147-554-9 *** Lech Foremski pochodzi z Białegostoku i od 1982 roku przebywa na emigracji w USA. Jest profesjonalnym fotografem, amatorem malarzem, rzeźbiarzem i grafikiem. Autor artykułów, esejów, słuchowisk oraz wsp